MTB Maraton er Danmarks største og ældste xc bikeløb.
Løbet køres i år for 28. gang, og vil blive afviklet søndag den 1. oktober 2023.
Distancerne i MTB Maraton er på henholdsvis 103 km, 57 km samt en 32 km rute – og i Gravel Maraton ca 50 km alle med start og mål i Hillerød.
Der deles op i flere startgrupper fra Elite til Motion på 103 km, 57 km ruterne og en dedikeret gravel rute. Top 3 i hver klasse afgøres af først over målstregen og resten placeres efter faktisk kørt tid.
Du får den bedste oplevelse, hvis du starter sammen med nogle der kører nogenlunde samme tempo som du selv gør. Eliterytterne er super hurtige, de hurtige er næste gruppe, og de gode er bedre end dem, der fokuserer på at få en god oplevelse, gennemføre og køre motion. Så vælg den gruppe du mener du får mest ud af at køre sammen med.
Gravel ruten bliver på ca 50 km og er adskilt fra MTB ruterne – over halvdelen af de ca 50 km køres på grusstier fuldstændig adskilt fra MTB rytterne.
Tiden bliver startet ved passage af startstregen og slutter ved målstregen.
Aflysning og Force Majeure
Vi regner selvfølgelig med at kunne gennemføre MTB og Gravel Maraton.
Men men men der er jo altid et gran af usikkerhed – derfor får du denne garanti :
I tilfælde af aflysning senest 1 uge før arrangementet på grund af force majeure eller myndighedspåbud (F.eks. Covid19), som Allerød OK ikke kan pålægges ansvar for, kan tilmelding omkostningsfrit overføres til det efterfølgende år
Ønskes tilmeldingsgebyr retur er der følgende regler for refundering af startgebyr og omkostninger i forbindelse med arrangementet:
- Tilmeldingsgebyret på 20 kr. refunderes ikke, da dette beløb dækker administrationsudgifter i forbindelse med tilmelding.
- Indtil 1 måned inden arrangementet refunderes 75% af startafgiften, som dækker de udgifter arrangøren har haft i forbindelsen med planlægning og forberedelse af arrangementet.
- Fra 1 måned frem til 1 uge inden arrangementet refunderes 50% af startafgiften, som dækker de udgifter arrangøren har haft i planlægning og forberedelse af arrangementet.
- Fra 1 uge frem til 2 døgn inden start, refunderes 25% af startafgiften, som dækker de udgifter arrangøren har haft i planlægning og forberedelse samt indkøb til arrangementet.
- Aflysning med mindre end 2 døgn til arrangementet gives ingen refusion – I tilfælde af at skov & naturstyrelsen, politiet eller anden offentlig myndighed påbyder aflysning mindre end 2 dage op til – og på løbsdagen pga. vejrforhold eller andet, refunderes startgebyret ikke.
Se flere detaljer her.
Ændring af rute
Du kan godt ændre rute, men der er et ændringsgebyr på 50 kr til som går til vores leverandør -Ultimate for håndtering
Du skal vælge ”overfør tilmelding” når du er logget ind, så får du hele tilmeldings gebyret incl de 17,50 i tillæg men minus de 50 kr på en voucher, som bruges som betaling til en anden distance.
Se flere detaljer og link til ændring her
Kvalitet og oplevelser
MTB Maraton satser på kvalitetsoplevelser. Derfor er servicen omkring løbet helt i top – ligesom vores depoter giver rig mulighed for, at du kan få den helt rigtige forplejning – hvor deltagerne har mulighed for at få fyldt sine egne “depoter” helt op.
Værd at vide…
- Max 1500 deltagere.
- Deltagelse sker på eget ansvar.
- Godkendt cykelhjelm er påbudt.
- Max tiden er 8 timer.
- Deltagere der er i mål efter kl. 17.00 bliver ikke tidsregistreret
- Ved salg af startnummer eller ændring til længere distance, koster 50kr. Afmelding / ændring foretages på tilmeldingssiden med dine login informationer. Du vil få tilsendt en voucher med værdi på det allerede betalte beløb, minus de 50kr.
- Skift til kortere distance er gratis. (så længe det foregår inden for sammen tilmeldings periode).
Afhentning af startnumre
Startnumre og chip kan afhentes på følgende tider:
- Fredag d. 29. september kl. 15:00 – 17:00 (bliver muligvis ændret)
- Lørdag d. 30. september kl. 12:00 – 16:00 (bliver muligvis ændret)
Hos MTB-Tours Nordsjælland, Frydenborgvej 27L, 3400 Hillerød
Ved udlevering af startnumre skal du blot fremvise infomail eller sms, hvilket udsendes 1 uger før løbet (Husk også at tjekke din spam-folder i din e-mailindbakke). Skal du afhente numre for dine holdkammerater så husk deres navne og startnumre – få dem evt til at videresende deres infomail til dig – så har vi hvad der skal bruges.
Ved nummer udlevering kan der købes tøj, barer, slanger hjelme, sko mm.
Afhentning af startnumre på løbsdagen:
Søndag d. 1. oktober kl. 07.30 – 09:00 kan startnummeret hentes i startområdet. Hent det i god tid, så du kan nå at komme i startboksen.
Vær opmærksom på, at afhentning af startnumre på løbsdagen altid sker på eget ansvar. Ansvar for forsinkelser, som følge af eksempelvis trafikale forhold, kø til afhentningsstedet og lignende påhviler alene deltageren.